Prenumerera   Nyhetsbrev   Annonsera   
RSS feed
Sök efter mobiltelefon
Just nu 1005 mobiler i arkivet
Medlem
Just nu är vi 12 986 medlemmar!
Logga in Bli medlem
Lexikon

Irriterade ikon i javaprogram på SonyEricsson C510

Arken77

Irriterade ikon i javaprogram på SonyEricsson C510

den 3 mars 2010
Hej!

Jag har förra våren tecknat ett abonnemang hos 3 och fått en Sony Ericsson c510 på köpet. Är rätt nöjd med mobilen i övrigt, men det är en mycket irriterande sak med den. Varje gång man kör ett javaprogram på den i helskärm (som bland annat många spel är, men även andra program) visas det en glob ikon i skärmens övre högra hörn. Ikonen är den samma som den vanliga ?Internet är tillgänglig? ikon som visas i mobilen har jag märkt, för de gånger som det inte fanns nån bra täckning så att internet åtkomsten inte funkade så visas det inte heller denna ikon i javaprogram.

Ikonen är lite störande, speciellt då det finns några javaprogram jag använder som visar viktig information i området av skärmen som täcks av den. Vet inte om det är lika med alla nyare Sony Ericsson modeller eller om det är just bara C510, eftersom detta är min första Ericsson och jag har inte heller några bekanta som har en, förutom min flickvän, som tecknade samma abonnemang och fick exakt samma mobil som mig (hon har också samma ikon i helskärms javaprogram förresten).

Så det jag tänkte fråga de lite mer erfarna Sony Ericsson användare är, går det att göra nåt åt ikonen? Skulle gärna vilja ändra nån inställning som gör att den inte visas, om det nu är möjligt. Sökte efter nån som beskrev något liknande på google men lyckades inte hitta nåt. Om det nu inte finns något att göra åt denna ikon så vore det också bra att få det bekräftat.

Tack på förhand!
Arek
Arken77

SV: Irriterade ikon i javaprogram på SonyEricsson C510

den 3 mars 2010
Tänkte att några bilder på javaprogram med ikonen i hörnet kan vara bra så att ni bättre kan förstå vad jag pratar om.

Programmet GeocahingLive:
http://i36.photobuck...Extern länk

Opera Mini:

Programmet ReadManiac:

Samma ikon, på annan plats, i vanliga viloskärmen på mobilen:
Halle

den 3 mars 2010
Varför är den irriterande? Den visas när man har en aktiv dataanslutning igång. Så är det på de flesta av 3s telefoner. På vissa går anslutningen stänga av, på andra inte. På din går det inte, det kan jag lova.
HTC HD2 Leo
Arken77

den 3 mars 2010
Irriterande är den därför att den skymmer en del av skärmen helt enkelt. Geocaching Live programmet som jag länkade skärmbilden ifrån i förra meddelandet visar information om hur många andra användare av programmet är online just nu precis under globen, så att det inte syns på min mobil. Ett program som visar busstidstabeller för X-trafik jag också använder visar klockan i övre högra hörnet och även detta skyms nästan helt och hållet av globikonen.

Jag vet att ikonen visar att aktiv dataanslutning är igång, och det är ju bra att veta, när ikonen syns bland andra ikoner i skärmens topp. När jag kör ett javaprogram i fullskärm vill jag däremot att programmet ska kunna använda hela skärmen. Sen spelar det ingen större roll för min del om dataanslutning är igång eller inte, eftersom med abonnemanget jag har hos Tre så ingår hela datatrafiken.

Så det är alltså som jag misstänkte, inget går att göra åt ikonen? Tråkigt, men jag får väl fortsätta att leva med det och gissa mig till vad som kan tänkas visas under den i mina javaprogram.
Halle

den 3 mars 2010
Har du testat att uppdatera telefonen sen du köpte den? Det kan hända att det är åtgärdat.
HTC HD2 Leo
Arken77

den 3 mars 2010
Jag har uppdaterat mobilen en gång sen jag skaffade mig den i alla fall. Inget ändrades med ikonen efter det. Tror det nu finns en till nyare uppdatering sen den jag körde in i mobilen men jag vill helst inte uppdatera igen just nu. Problemen med uppdateringen är att även om jag kan lätt backa upp telefonboken, kalendern och andra sådana inställningar så försvinner tyvärr alla mina egna ord jag lade till i T9 lexikonet och lika så alla javaprogram jag har installerade på mobilen. De kan jag i och för sig installera igen sen, även om det blir lite tjatigt, men dess inställningar är tyvärr helt borta och måste ställas in igen. Vilket går att göras men är ganska tjatigt i program med många inställningar, som just Geocaching Live jag nämnde förut. Eller finns det nån sätt att backa upp T9 innehållet och javaprogram med inställningar så att de kan återställas efter en firmware uppdatering?

Skulle jag veta att nyaste firmware fixar det så att ikonen inte visas så skulle jag nog uppdatera och ställa in allt för hand igen, men det står inget om det i informationen om vad som uppdaterats och de saker som fixades är inget jag led av direkt i min nuvarande firmware.
Arken77

den 3 mars 2010
Har nu förresten mailat Sony Ericsson själva genom kontakt formulär på deras hemsida och frågat om ikonen. Får se om man får nån vettig svår ur dem.

Men om det är nån som vet något mera om mitt problem här så hör gärna av er i tråden i alla fall.
JimmyDylte

den 11 mars 2010
Hej Arek!

Jordgloben som syns i ditt statusfält i din Sony Ericsson C510 är låst i operatören 3s programvara.
Denna går inte att dölja på något sätt, tyvärr.
Kör man en applikation som är beroende av dataanslutning så kan denna ikon visas även om applikationen kör i helskärmsläge, precis som dina screenshots visar.

Med vänlig hälsning,
Jimmy Dylte
Sony Ericsson Contact Center
Telefon: 013-24 45 00
Du kan även ställa frågor till Sony Ericsson på twitter.com/sonyericsson_sc
stelex

den 11 mars 2010
Jag har en olåst C901 med operatören 3, har ju ioförsig inte med operatören att göra i mitt fall. När jag använder Opera Mini så kommer oxå globen fram. Det är bara i OM som den syns. Inget som stör, ville bara berätta det.
Ett fynd är något du inte har användning för till ett pris som du inte kan motstå.
Nytt inlägg i tråden
Om du vill skriva ett inlägg så måste du vara medlem och inloggad. Klicka här för att gå till inloggningssidan. Du kommer åter till denna sida när du loggat in.
hänt: forum

Sök i våra forum

Senast i forumet

Sälja iPhone 3 med...

GPS problem!

Back up Batterier

Kan jag ha Skype på min...

Lista med...

Visa fler nya inlägg »

hänt: start

Senaste nytt

Nyheter kunde inte hämtas